zondag, februari 12, 2006

Queeste

Om het plafond van mijn keukentje af te schuren, was ik al een tijdje op zoek naar een passend middel om zo comfortabel mogelijk op de juiste hoogte te kunnen werken. Ik moest en zou een middel vinden om m'n voeten exact op anderhalve meter boven de grond te brengen. Vijf centimeter lager betekende dat ik boven m'n hoofd moest werken. Fijn voor een half uurtje gratis fitness, minder fijn als je 't dagen lang moet volhouden. Vijf centimeter hoger betekende dan weer m'n hoofd de hele dag schuin houden. Ook niet echt comfortabel, en stel dat ik zo 'n stijve nek zou krijgen, in die houding! Er zijn er al voor minder in de psychiatrie beland. Op zoek naar een ladder dus. De ene ladder bleek hoog genoeg om vooral nét niet tot aan m'n balkjes te kunnen reiken, terwijl de andere gevaarlijk stond te wiebelen op de welvingen van m'n vloer. Bovendien bleek al gauw dat je met zo'n klimtuig meer tijd spendeert aan het vertransporteren en veilig opstellen van zo'n kreng dan dat je er effectief opstaat om een beetje te werken. Een steiger dan maar. Bleken alle steigers in het verhuurgamma ofwel bestemd voor kabouterhuisjes (lees: nieuwbouwwoningen), ofwel voor de bouw van torens waar Osama Bin Laden alleen maar kan van dromen. En ander tuig zag ik me niet onmiddellijk door m'n 75 cm brede keukendeur krijgen.
Uiteindelijk is het dan maar een tweedelige ladder geworden, die ik netjes tegen de balkjes parkeerde. Heel wat 'verzet'-werk, maar ik kon hem al gauw vlug in een perfecte helling zetten om de juiste hoogte te halen en net niet achterover te kantelen.

Gisteravond was het werk klaar. Vandaag van een vriend die ik lang niet had gezien, een nieuwtje gehoord. Hij had de inboedel van z'n garage verhuisd, waarbij heel wat vergeten gereedschap was opgedoken. Zoals een professionele stelling, met een platform dat je tot zo'n 2 m hoog kan brengen.