zondag, november 27, 2005

De zolder (1)

"Uit stof en as zijt ge ontstaan, en tot stof en as zult ge wederkeren." Een zinnetje dat afgelopen weekend dikwijls door m'n hoofd ging. Niet dat ik een pilarenbijter ben, of een asceet die urenlang op z'n eenzame zolderkamertje aan bijbelexegese doe. Neen, ik zat gewoon in m'n eentje op zolder, maar dan wel tot over m'n oren in het stof. En dat mag je gerust letterlijk nemen. In m'n haar, m'n neus, m'n mond, tussen m'n tenen, in al m'n kleren (en ja, echt in àl m'n kleren)zat superfijn, roetzwart stof. Achteraf heb ik exact vier keer m'n mond moeten spoelen vooraleer het water geen grijs kleurtje meer had, moest ik zes maal m'n handen wassen vooraleer ik ze proper kreeg, en heb ik ettelijke zwarte vlekken in m'n zakdoek gesnoten. Doel van mijn missie: m'n zolder stofvrij maken om hem later te kunnen isoleren. Nu, vijf suiker-'balen' (of wat is het correcte woord voor van die stevige geweven zakken, ideaal voor een zakkenloop)van 50 kg verder ligt er nog steeds heel wat stof op me te wachten. Maar ik ben toch al zo ver dat ik het nu bijeen kan beginnen vegen met een handborsteltje, terwijl ik afgelopen weekend gewoon hele vuilnisblikken vol zo van de 'vloer' moest scheppen. Een mens moet 't leven toch altijd positief blijven bekijken he, ondanks al dat stof en as...